Соціально-психологічні аспекти роботи з дітьми з особливими потребами

Видатний психолог Швацький С.Т. говорив, що « початки творчої сили існують майже у всіх ... треба лише створити для прояву її відповідні умови.». Розвиток творчих здібностей школярів набув в даний час великого соціального значення. Суспільству потрібні не просто освічені працівники-виконавці, а фахівці, які виконують роботу швидко, якісно, красиво, творчо. Доведено, діти з особливими освітніми потребами розвиваються по тим же самим закономірностям, що і їх нормальні однолітки. Це відноситься як до закономірностей пізнавальної діяльності, так і до розвитку дитини в цілому. Дослідження вчених показали, що у дітей з особливими освітніми потребами є зміни в умовно-рефлекторної діяльності, розбалансованість процесів збудження і гальмування, а також порушення взаємодії сигнальних систем. Все це є фізіологічною основою для аномального психічного розвитку дитини, включаючи процеси пізнання, емоції, волю і особистість у цілому. Також дослідження багатьох науковців свідчать, що більшості учнів з особливими потребами властиве відчуття ізольованості, зневіра у власні сили, підвищена тривожність, роздратованість, емоційні розлади, вони переживають великий дефіцит соціальних контактів, стикаються із труднощами міжособистісних відносин, у них підвищена потреба у захисті; відповідальність за прийняття рішення найчастіше перекладається на оточуючих, а у їхній мові домінують слова: «самотність», «нездатність», «неспроможність», «марність життя». У таких дітей занижена самооцінка, спостерігається невпевненість у собі, втрата віри у можливість самореалізації, зокрема в особистісній сфері. Сприйняття школярів з особливими освітніми потребами характеризується: уповільненою, зниженою рухливістю нервових процесів, звуженням обсягу сприйманого матеріалу. Педагогу потрібно пам’ятати, що він працює з особливою дитиною, яка перенесла серйозне захворювання, що вплинуло на її психіку, зробило вразливою. Розвиток тонкої моторики рук напряму впливає на розумовий, емоційний розвиток, розвиток мовлення дитини. Користь виготовлення різноманітних поробок на гурткових заняттях та уроках трудового навчання полягає не тільки у розвитку дрібної моторики, концентрації уваги, але і в розвитку тактильної чутливості, можливості одномоментного сприйняття цілісності образу предмета, стимуляції творчих здібностей. Такі заняття здатні вивести дитину із депресії, адже викликають позитивні емоції, підвищують впевненість у власних силах. А емоційна насиченість естетично спрямованого процесу й спілкування з вчителем та дітьми впродовж усієї зустрічі призводить до нормалізації емоційної сфери дитини. Слід зазначити, що діти з проблемами в розвитку ще в дошкільному віці починають розуміти свою несхожість з однолітками без порушень в розвитку. Тому в навчальному закладі необхідно створювати відповідні умови, в яких діти з особливими освітніми потребами зможуть проявити себе, реалізувати свої здібності, навчитися спілкуватися в групі, розвинути творчий потенціал, навчитися методів самодопомоги та взаємодопомоги, адже всі діти є цінними і активними членами суспільства.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

3 ГРУДНЯ – МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Як говорити з дітьми про війну: поради психологів