Роль гурткової роботи у формуванні творчих здібностей дітей з особливими потребами з використанням природних матеріалів.

Гурток - це центр дитячої творчості. Саме в гуртку можливо враховувати і максимально задовольняти індивідуальні запити учнів, розвивати особистість, виховувати любов до природи, мистецтва, творчого процесу. Зміст роботи гуртка може бути різноманітним, важливо тільки, щоб він не дублював, а доповнював відповідні розділи і теми програм трудового навчання. Багато в чому інтерес учнів до роботи в гуртку підтримується і розвивається в ході занять. Тому заняття потрібно планувати і проводити так, щоб учні дізнавались нове, встигали виконувати намічену частину практичної роботи, їхні вироби дійсно були гарні і подобалися всім, обстановка була спокійною і доброзичливою. На заняттях гуртка педагог вирішує наступні завдання: 1. розвиток творчих здібностей учнів. 2. розширення художнього світогляду; 3. розвиток і поглиблення інтересів дітей; 4. розвиток комунікативних навичок на основі спільної творчої діяльності; 5. розвиток дрібної моторики рук; 6. розвиток мовлення , збагачення словникового запасу школярів; 7. організація дозвілля учнів. 8. зміцнення фізичного та психічного здоров'я. Всі ці та багато інших завдань успішно вирішуються в організації гурткової роботи з використанням природних матеріалів. Казкова і різноманітна природа. Які багаті почуття переповнюють нас при зустрічі з нею! У будь-який час року вона відкриває свої принади no-різному, даючи простір фантазії і творчості, зміцнюючи ніжні і добрі почуття в дитині. Природний матеріал сам по собі- комора для фантазії і уяви. А якщо його поєднати зі спритністю рук, то все можна оживити, дати як би друге життя. Гурткові заняття не просто трудовий процес навчання, він включає створення художніх творів, що мають глибоке змістовне навантаження. Потрібно прагнути виховати тонку і чутливу душу дитини, щоб вона побачила незвичайне в звичайному, можливе в неможливому. Завдання полягає в тому, щоб діти не тільки побачили цю майстерність, а одного разу долучившись до неї, більше з нею не розлучалися. А.С. Макаренко звертав увагу на важливість використання природного матеріалу у творчій діяльності дитини. Він писав: "... В іграшці-матеріалі є багато хорошого реалізму, але в той же час є простір для фантазії, не просто уяви, а великої творчої фантазії". [25] У процесі систематичної праці рука дитини з особливими освітніми потребами стає більш впевненою, точною, а пальці - гнучкішими. При виготовленні виробів поступово накопичуються спеціальні уміння та навички. Недарма В.А. Сухомлинський писав: "Витоки здібностей та обдарувань дітей - на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки". [8] Робота з природним матеріалом має величезне значення для навчання і виховання дітей. Цей вид діяльності сприяє розвитку зорового сприйняття, пам'яті, образного мислення, виховує посидючість, удосконалює дрібну моторику рук, що дуже важливо для школярів з особливими освітніми потребами. Художня творчість з використанням природного матеріалу складається з декількох компонентів: вивчення матеріалу, визначення прихованих можливостей даного матеріалу, визначення художнього задуму майбутнього виробу та безпосереднє здійснення цього задуму шляхом його практичного створення . Кожен виріб має свій задум як за зовнішнім виглядом, так і за смисловим змістовним навантаженням. Дуже часто діти з відхиленнями в інтелектуальному розвитку не можуть знайти сюжет для своєї майбутньої роботи і пов'язати його з зовнішньою формою. Роль керівника заняття підказати цікаву думку і виразну форму. Поєднувати глибоку ідейність із захоплюючою формою - таким є головне завдання керівника гуртка, що рекомендує ту чи іншу тему виробу. У дитячих виробах ця ідейність може виражатися примітивно, але така примітивність найбільш дохідлива до дитячого серця. Аналіз наявних досліджень особистості дитини з особливими потребами дозволяє констатувати, що в умовах спеціально організованого навчання і виховання у неї накопичується певний життєвий досвід, що включає елементи художнього та естетичного розвитку. Ці емоційно-естетичні враження можуть стимулювати дитину займатися творчістю. Знайомство з творами мистецтва, з виробами народних промислів і ремесл позитивно впливають на формування особистості. Крім того, діти повинні бути не просто пасивними спостерігачами, а й творцями, які беруть участь у процесі перетворення природних матеріалів у прекрасні вироби. Природний матеріал - комора для розвитку фантазії, творчості, уяви. Процес виготовлення з нього виробів не тільки позитивно позначиться на розвитку естетичних почуттів, поповнить навички та вміння, необхідні дітям, а й обов'язково розвине дрібну моторику руки, увагу, інтелектуальну та творчу активність. Створення виробів з природного матеріалу дає можливість поглянути на навколишній світ очима творця, а не споживача. І нехай вироби будуть не дуже досконалі, але вони принесуть багато радості і творче задоволення дітям з особливими потребами. При роботі з природним матеріалом не тільки розвиваються творчі здібності, але і яскраво простежуються міжпредметні зв'язки з уроками образотворчого та музичного мистецтва, математики.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

3 ГРУДНЯ – МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Як говорити з дітьми про війну: поради психологів